“It’s about execution. It’s about daily execution. The thing about media is the product changes everyday. Media startups are twice harder than other startups.”
Și totuși.
Trăim vremuri teribile pentru jurnalism. Pare o nebunie să lansezi ceva acum, când conținutul de calitate costă, iar cel facil și ieftin de produs ne sufocă pe toți. Când toți publisherii caută un model de business și prea puțini pot să spună că l-au găsit. În plus, durează o veșnicie până dezvolți un brand media; zgomotul exterior e imens și e foarte simplu să-ți pierzi limpezimea și direcția. Nu există o rețetă minune ca să crești organic, sănătos. Cel mai probabil NU vei reuși. Și totuși: cum să NU încerci?
Bine ați venit pe Lead.ro. Lead este un site de sport pentru 2020, pentru noua eră în care a intrat jurnalismul digital și pentru noua generație de consumatori de sport.
De ce 2020? De unde ne uităm noi, e o formă de a spune că, acceptându-ne trecutul și învățând din el, ne orientăm aproape exclusiv către viitor. Avem curajul să privim în față și să spunem tranșant că e timpul pentru un salt mental și de atitudine. E momentul pentru o schimbare fundamentală și susținută. Și pentru o gură de aer proaspăt.
Dacă ne știți datorită Treizecizero, atunci nu vă sunt necesare mai multe detalii. Să știți doar că aveți motive de mândrie pentru lansarea Lead. Pentru că sunteți publicul primului site de nișă care ajunge în postura de a propulsa un proiect dedicat unui public mai larg. De regulă, se întâmplă invers.
Dacă nu ați auzit de Treizecizero, atunci să ne prezentăm. În 2012, am lansat un site dedicat tenisului a cărui abordare imediată a fost să creeze plus-valoare prin conținut relevant, articole bine documentate, analize pertinente, design modern și curajul a fi în ton cu trendurile. În loc să îi ignorăm, am încercat să ne apropiem cititorii. Am comunicat cu ei, am încercat să le asigurăm o atmosferă cât mai plăcută. S-a produs o energie unică între ei și site, dovadă mesajele superbe pe care suntem norocoși să le primim, o energie care ne-a ajutat să trecem prin perioade dificile și să ducem proiectul mai departe. Susținerea lor permanentă e bucuria noastră cea mai mare; ea ne-a ajutat să ne punem în practică ideile și experimentele.
Patru ani mai târziu avem o sumedenie de motive de satisfacție. Avem și cifre, spectaculoase pentru o nișă, cu resurse mici și fără compromisuri editoriale. Dar nu ele sunt cea mai mare victorie. Nu a fost niciodată despre cifre.
În schimb, Treizecizero a reușit, ne spun cititorii și oameni din industrie, să valideze un mod alternativ de a scrie despre sport. Când spui „alternativ”, e dificil să ocolești elefantul din cameră, dar ideea nu e să ne prefacem că nu există, ci, pur și simplu, să ne întoarcem cu spatele la el și să ne îndreptăm către altceva. Când are alternative, publicul e cel care decide.
După atâția ani cu personaje dubioase scoase în prim plan, cu clișee enervante, cu adjective agresive, cu comparații grotești, cu o abordare distructivă și o ignorare totală a nevoilor publicului, culmea, cu scuza că “asta vrea publicul”, tot mai mulți simțim o nevoie profundă de a tăia de pe listă irelevantul, frivolul, zgomotul, praful în ochi, senzaționalul, cancanul, non-știrea. Simțim nevoia să schimbăm tonul, să ne regăsim sportul și un pic de substanță, fără să fim prea prețioși. Aproape am uitat că sportul înseamnă bucurie, nu încrâncenare.
Putem face conținut despre sport care să facă și trafic, dar să și lase ceva bun în urmă, să-i bucure pe cei cărora li se adresează? Sincer, habar n-avem. Suntem la fel de curioși ca și voi. E una dintre întrebările la care vom încerca să răspundem pe Lead, alături de altele, globale, valabile pentru întreaga industrie: în ce se transformă jurnalismul? Cum vom consuma conținut în 10 ani de acum înainte? Cum se va susține această profesie? Va ști ea să se reinventeze? Care sunt platformele pe care vom publica în viitor? Cum ne putem folosi mai bine de tehnologie ca să producem un conținut mai bun?
Suntem curioși despre toate astea, la fel cum suntem curioși ce vă mână pe voi atunci când căutați conținut despre sport. Cum au evoluat preferințele voastre de-a lungul anilor, cum s-a schimbat obiceiul vostru de consum? Vă mai uitați la un meci de fotbal cap-coadă? Vă mai simțiți reprezentați de echipa națională de fotbal a României? Ce înseamnă, pentru voi, second-screen când vă uitați la un meci pe TV? Vă simțiți în siguranță pe un stadion în România? De ce n-avem un sport local puternic? Cine sunt acei antrenori care au șlefuit sute de talente? Ați cumpărat echipamente de sport cu însemnele echipei preferate? Ce sportivi români știți, alții decât cei câțiva medaliați la marile turnee? Ați fost într-o țară străină special ca să susțineți un sportiv sau o echipă din România? Sunteți patrioți doar la victorii? Copilul vostru face suficient sport? Dar voi? Dacă nu, de ce?
Sunt atâtea și atâtea povești frumoase pe care le oferă sportul – povești despre oameni care nu cedează niciodată. Sunt atâtea energii care merită puse cap la cap. Sunt chiar acolo, sub nasul nostru. Chiar și într-o perioadă nu tocmai grozavă precum cea pe care o traversează acum, sportul românesc are suficiente resurse ca să-și bucure urmăritorii. Dar, pentru asta, trebuie ajutat. Iar discursul public, revigorat.
Un pas hotărât și fără compromisuri către viitor e opțiunea noastră. De aceea vorbim și vom pomeni foarte des despre 2020. De aceea ne cheamă Lead. De aceea, oamenii buni care ne-au desenat logo-ul l-au imaginat ca pe o pistă, vederea de sus a unui stadion, al unui templu al sportului, cum l-au numit ei. Pentru că aici va fi despre sport. Este singurul nostru manifest. Restul îl vom descoperi împreună.
Lead apare într-un moment complicat pentru România, pe de o parte și dificil pentru jurnalism, în general. Îndrăznim să credem că, de fapt, niciodată n-a fost un moment mai potrivit.
Nu suntem singurii optimiști. Într-o notă teribil de încrezătoare, care a făcut vâlvă la vremea ei, Marc Andressen, celebru investitor în Silicon Valley, argumenta că aceleași platforme digitale care au ucis printul au săltat masiv consumul de știri, producând mai mulți cititori. Adică digitalul nu omoară jurnalismul, ci de fapt îi descoperă o piață nouă și îl forțează să se reinventeze, oferindu-i pentru asta unelte moderne, mult superioare celor folosite în urmă cu 30 de ani. Mai mult, îi oferă și o masă nouă de cititori: Andressen crede că imensitatea de informație consumată acum depășește, de fapt, oferta. Ca atare, argumentează omul implicat într-o sumedenie de companii americane în vogă, există o oportunitate imensă în industria de știri în următorii 10 ani.
Și noi am crezut, încă de la începutul Treizecizero, în două lucruri: unul, că și România va trece prin febra apariției noilor publisheri, cei care vor forța întoarcerea la valorile meseriei, la ce contează cu adevărat – ceea ce deja se întâmplă. Și doi, că va veni momentul potrivit pentru un site de sport generalist care să preia și să dezvolte același model ca pe Treizecizero. Credem că obiceiurile de consum se schimbă în continuare, dramatic și repede, așa că avem în plan să facem totul un pic mai diferit decât sunteți obișnuiți. Suntem pregătiți să și greșim în timp ce ne vom căuta drumul. Vom face erori, ajustări și experimente.
Diferit este și modul în care ne împachetăm articolele. Designul pentru dispozitivele mobile este prioritar, așa că focusul este pe pagina de articol, elementul central al site-ului. Ne lipsesc clasicele categorii ale unui site de sport; în schimb, pentru a ne folosi mai bine resursele, am ales să introducem ceea ce noi am numit Idei Fixe. Adică teme recurente, pe care le considerăm importante pentru publicul nostru, pe care le putem acoperi corespunzător și pe care le vom trata în profunzime. Ideile fixe pot fi competiții importante sau simple subiecte de moment, campanii editoriale, povești ample, proiecte speciale sau sportivi în vogă. Această structurare ne permite, credem noi, să ne alegem bătăliile și să ne păstrăm conținutul relevant, în timp ce vom lăsa, foarte probabil, unele subiecte să treacă pe lângă noi.
Pe lângă Ideile Fixe, vom păstra mereu un ochi atent la subiectele de actualitate, dar vom căuta să vă îmbogățim mereu experiența, apelând la cât mai multe formate editoriale sau mergând după voi în mediile în care voi consumați conținutul.
Numele Lead înseamnă ce vrea fiecare dintre noi să însemne. Poate să aibă exclusiv o conotație sportivă – e expresia care ne spune cine conduce scorul pe tabelă în orice sport. Poate să aibă o conotație jurnalistică – lead-ul unui articol înseamnă fraza aceea care setează tonul și îi arată cititorului informațiile cheie. Poate să fie un indiciu, o pistă către ceva intrigant. Poate să însemne o poziționare, o asumare.
Sau poate să-ți vorbească, așa cum ne vorbește nouă, despre simplitate, energie, pasiune, prospețime, idei, curaj, schimbare, inițiativă, nou.
Acesta e planul. Să fim actuali, să vă tratăm timpul bine și, eventual, să nu ne luăm prea în serios. Scriem despre o joacă, la urma urmelor. Ideea e să ne bucurăm de sport, înainte de orice altceva.
E un lung proces, acesta, cel care ne-a adus în punctul de a lansa Lead. Patru ani de zile de luptă zilnică, numai și numai pentru a ne câștiga încrederea publicului: o mână de oameni au tras continuu în aceeași direcție, refuzând să accepte sub-standardul. Treptat, lângă noi s-au așezat alții și alții, întâi să ne citească, apoi să ne încurajeze, să ne susțină, să ne împingă din spate. Alții ni se alătură acum. Înainte de a porni la un nou drum, le mulțumesc mult tuturor care au contribuit, fie și cu cel mai mic detaliu.
Ca noi sunt mulți alții în media; îi încurajăm să încerce și să creadă. Da, media is hard, dar sunt puține lucruri mai captivante la momentul acesta.
Ne-am bucura să fiți alături de noi pe complicatul, dar deloc plictisitorul drum care ne așteaptă. Ne putem ghida reciproc, putem alerga împreună pe pistă către orice ne rezervă viitorul. Putem fi prieteni.
Adrian Țoca
3 decembrie 2015
-
„One in a million” | Mulțumim, Helmuth Duckadam!
acum 2 săptămâni