Bundesliga amână dezbaterile ei identitare cu încă o etapă: Bayern și Dortmund pregătesc derbiul, cursa pentru titlu va pierde cel puțin un concurent
Andrei Năstase 22 mai 2020Bundesliga s-a întors la lucru săptămâna trecută, iar acum toată lumea se pregătește de a doua etapă a acestui sprint – nouă jocuri în șase săptămâni – către un titlu pe care încă se ceartă Bayern, Dortmund, Monchengladbach, Leipzig și Leverkusen.
211 țări au putut urmări meciurile din Bundesliga și Bundesliga 2 weekend-ul trecut, iar campionatul german a fost primit cu entuziasm nu doar în Europa, unde Anglia, Spania sau Italia încearcă să-și repornească și ele fotbalul, dar mai ales în America de Sud, unde ESPN și Fox Sports s-au lăudat cu audiențe record. În Argentina, de pildă, „La Bundesliga“ i-a scos pe pătimașii microbiști din depresie (campionatul argentinian a fost anulat), dovadă că sâmbăta trecută, 15 din cele mai fierbinți 20 de subiecte de pe Twitter au avut legătură cu Bundesliga.
Tocmai de acest interes vor nemții să profite acum, când au singura tarabă din piață, doar că-n ciuda interesului internațional, acasă, în cele 16 landuri ale Germaniei, câteva întrebări esențiale își așteaptă încă răspunsul.
„Fără comercializarea continuă, nu am fi în această situație”
„Ipocrizia ne dezgustă”, au scris două grupuri de suporteri ai lui Freiburg într-o declarație comună. Adversara lor a fost RB Leipzig, clubul care, alături de Hoffeinheim, simbolizează pentru suporteri răscrucea la care se află Bundesliga. Pe de o parte: Freiburg, un club cu tradiție care reușește să rămână în prima ligă datorită managementului foarte atent al resurselor. De cealaltă parte: o echipă-franciză care, pentru mulți, întruchipează comercializarea fotbalului german.
„Fără comercializarea continuă, nu am fi în această situație”, a continuat declarația celor de la Freiburg. „Nu am depinde pe banii TV pentru a plăti salarii de șapte cifre și datorii tot mai mari, nu ar trebui să urmărim un meci împotriva echipei unei companii fără suflet (…) Fotbalul trebuie să se schimbe radical.“
Dar ce fel de schimbări urmăresc grupurile de suporteri din fotbalul german? Care e lista propunerilor, unde e planul de reorganizare?
Deocamdată, răspunsurile și soluțiile par să lipsească. Pentru că ieșirea de sub semnul comercializării nu mai este posibilă nici măcar în cazul cluburilor mici, susținute din banii membrilor și de câteva mici afaceri locale, darămite în cazul brandurilor internaționale ca Bayern Munchen sau Borussia Dortmund, echipe care, prin ambițiile lor europene, trag înainte și fotbalul german. Cum ar arăta eventuala revenire la vremurile romantice? Ar fi ea sinonimă cu izolarea unui fotbalul german recunoscut, chiar și așa, pentru valorile lui tradiționale, pentru apropierea de acest Fankultur așezat în fiecare slogan de vânzare a Bundeligii?
Apoi, de ce este comercializarea mai stridentă la Hoffenheim și Lepizig decât la Wolfsburg sau Leverkusen, echipă deținută de gigantul Bayer, o corporație care și-a întărit, prin achiziția Monsanto, poziția în topul celor mai detestate și contestate companii din lume? Probabil doar pentru că-n vreme ce Bayer sau Volkswagen sunt mai vechi excepții de la „regula 50+1“, SAP, compania miliardarului Dietman Hopp, sau Red Bull, în care fondorul austiac Dietrich Mateschitz încă deține 49% din pachetul de acțiuni, sunt exemple mai noi.
Sunt întrebări pe care cultura fotbalistică din Germania le amestecă cu temele ce țin de actualitate: au funcționat regulile de igienă în prima etapă? A arătat Bundesliga rezonabil, fără suporterii ei grozavi în tribune? În fine, a fost acest prim experiment de succes?
Dacă ne luăm după recordurile de audiență stabilite deja, răspunsul este Da.
Și asta e tot ce vor să audă deocamdată șefii Ligii germane, cei care au declarat, cu fiecare ocazie, că reluarea Bundesligii a fost o necesitate existențială pentru o ligă „care se poate socoti norocoasă să se bazeze pe un sistem german care s-a ocupat de coronavirus mai bine decât majoritatea.”
Mai sunt fanii pe primul loc?
Doar că mândria Bundesligii atârnă, și asta de ani buni, de datele prezenței pe stadion (cea mai bună asistență medie din Europa) și de ideea că fanii sunt mereu pe primul loc.
Și nu e doar un slogan, căci fotbalul german chiar rămâne mult mai aproape de suporterii săi decât în alte părți: membrii controlează pachetul majoritar în cele mai multe cluburi (grație regulii 50+1), iar când fanii germani vorbesc despre „clubul lor” și „jocul lor”, asta e mai mult decât o platitudine.
Adaugi aici terasele pentru stat în picioare (care au fost scoase din celelalte campionate puternice), biletele la prețuri accesibile, berea din timpul meciului, chiar o programare a jocurilor care ține cont de cerințele fanilor, nu doar de obiectivele de vânzări din Asia sau SUA, și ai alte câteva dovezi că-n Germania – măcar pentru moment – suporterul rămâne pe primul loc.
Poate că de aici pornește și nemulțumirea celor care n-au vrut ca Bundesliga să revină cu aceste „jocuri fantomă” care să asigure banii de la televiziuni, oricât de vitali ar fi ei. Pentru că azi nu fanii, ci cluburile și televiziunile au trecut pe primul loc.
Așa că între bucuria cu care a fost întâmpinat în mai toată lumea și îngrijorarea de acasă că această revenire accelerează derapajele și înstrăinarea culturală de care unii suporteri se plâng – fotbalul german încearcă să amâne dezbaterile identitare cu încă o etapă.
Ce urmează
În prima rundă, Borussia Dortmund, Bayer Leverkusen, Bayern Munchen și Borussia Monchengladbach n-au părut scoase din ritm de pauza de două luni, în vreme ce Leipzig a pierdut două puncte mari cu Freiburg.
Introducing #BundesligaMD27 📖 pic.twitter.com/sFVKTgcuJn
— Bundesliga English (@Bundesliga_EN) May 22, 2020
Dacă RB va face un pas greșit și pe terenul lui Mainz, atunci probabil că lupta pentru titlu va continua în patru. Sau chiar trei, dacă ne gândim că derbiul etapei se joacă între Gladbach și Leverkusen (sâmbătă, 16.30), iar învinsa ar putea și ea să piardă contactul cu Bayern și Dortmund, dacă acestea câștigă din nou.
Bayern, care a reușit să-i prelungească contractul lui Neuer până în 2023 (și va încerca să facă același lucru cu Alaba și Alcantara), joacă acasă cu Frankfurt (sâmbătă, 19.30), o echipă care a pierdut ultimele patru meciuri, între ele și un dublu 0-4 în deplasările la Dortmund și Leverkusen, dar și un 1-3 acasă cu Gladbach, săptămâna trecută.
BVB se deplasează la Wolfsburg, care a câștigat pe terenul lui Augsburg în etapa precedentă și n-a mai pierdut de cinci etape, dar nici n-a mai reușit să o bată pe Borussia în ultimele 10 întâlniri (un singur egal).
Din nou fără Reus, care s-ar putea să lipsească până la finalul sezonului, și fără fundașul Zagadou, dar și cu Witsel incert, BVB se va baza din nou pe Haaland, Sancho, Brandt sau Hazard. Emre Can și tânărul Reyna ar putea să apară și ei contra lui Wolfsburg, dar nimeni nu s-ar mira dacă cei doi ar fi menajați pentru marele derbi cu Bayern (marți, ora 19.30).
Etapa va debuta cu derbiul orașului Berlin – Hertha vs Union – o întâlnire care, dacă ar fi avut suporteri în tribune, ne-ar fi oferit mult mai multe decât un simplu joc de fotbal. Rămași fără miza discuțiilor despre Est și Vest, despre bucuria incluziunii și ranchiuna de care orice derbi are nevoie pentru a crește mare, ne vom uita la televizor căutând să redescoperim intimitatea fotbalui „ciné-vérité”, cum îi spunea Ciprian Rus.
It's Berlin Derby day! 🇩🇪 pic.twitter.com/b7D9oJ9Av9
— Goal (@goal) May 22, 2020
58pts | Bayern
54pts | Dortmund
52pts | 𝐆𝐥𝐚𝐝𝐛𝐚𝐜𝐡
51pts | Leipzig
50pts | 𝐋𝐞𝐯𝐞𝐫𝐤𝐮𝐬𝐞𝐧Crunch time in the top 5 ⚔️#BMGB04 pic.twitter.com/dP80a3lMgi
— Bundesliga English (@Bundesliga_EN) May 21, 2020
-
„One in a million” | Mulțumim, Helmuth Duckadam!
acum 2 săptămâni