Când vedetele sportului mută show-ul pe rețelele sociale. De la “Periscopul” lui Pique la amenzile din NBA și restricțiile de la EURO și Olimpiadă

Ciprian Rus 23 martie 2016

“Kevin, îți mulțumim! Cu tine a început totul!!!”. Aluzia lui Gerard Pique a stârnit hotote de râs pe “Camp Nou”. Barcelona tocmai sărbătorea, pe gazon, câștigarea „triplei” Campionat – Cupă – Champions League, iar fundașul “blau-grana”, soțul Shakirei, cunoscut ca un “gură-bogată”, nu se putea abține să nu-și înțepe rivalii din campionat și, totodată, colegii de echipă națională de la Real Madrid.

Gluma “offline” a lui Pique face trimitere la un scandal „online” stârnit de cântărețul columbian Kevin Roldan. Rappper-ul a fost invitatul surpriză la ziua de naștere a lui Cristiano Ronaldo, sărbătorită fix după categorica înfrângere (0-4) de anul trecut a Realului în fața lui Atletico Madrid. Cum party-ul fusese programat din timp, iar oaspeții, unul și unul, Cristiano nu l-a mai putut anula. Totul de înțeles până aici, însă imaginile postate pe un site de socializare de către naivul Kevin i-au arătat pe câțiva dintre jucătorii Realului distrându-se pe cinste la un karaoke, în vreme ce fanii lor plângeau în pumni de ciudă. A ieșit un mare scandal mediatic, vestiarul echipei a luat foc și acolo s-a încheiat, spun analiștii și o subliniază Pique, sezonul Realului.

Se termină meciul, începe show-ul

Episodul “Kevin Roldan” e doar unul dintr-un lung serial marca Gerard Pique. Antreprenor de succes în domeniul jocurilor și aplicațiilor tehnologice prin firma sa, Koran Games, și prieten intim cu șeful Facebook, Mark Zuckerberg, Gerard Pique este și un mare creator de conținut online. E nelipsit de pe Twitter, unde comentează de toate, de la erori de arbitraj și înfrângeri ale adversarilor din fotbal, până la Premiile Oscar sau la politică.

Tweet-urile ironice ale lui Pique la adresa adversarilor l-au adus chiar în atenția comisiilor de disciplină ale ligii profesioniste de fotbal spaniole. Aproape că nu e săptămână fără ca Pique să iasă în evidență cu vreo “contră” împotriva unui fotbalist, jurnalist sau alt personaj public din Spania. Presa din peninsulă glumește chiar, spunând că meciurile nu se termină, de fapt, decât atunci când Gerard își încheie transmisia live via Periscope, aplicația video a celor de la Twitter.

De altfel, Periscope-ul lui Pique a devenit un veritabil trend media în Spania. Obligatoriu după fiecare partidă, Gerard Pique intră în direct cu fanii săi din lumea întreagă. „Live”-urile sale au prins imediat la public, căci Pique și-a dus fanii în cele mai intime colțuri ale vieții de superstar: în vestiar echipei, în autocar, chiar în avionul Barcelonei, în casă sau în birourile firmelor sale.

Scandalul „Periscoapelor”

Transmisiile lui Pique nu aveau cum să nu iște controverse. Primii care s-au supărat au fost jurnaliștii acreditați pe lângă FC Barcelona, care tocmai primiseră interdicție să mai zboare împreună cu fotbaliștii în deplasări din rațiuni pe care oficialii de pe Camp Nou le-au definit ca ținând de intimitatea echipei.

Încercând să apere principiul comunicării directe dintre sportivi și fanii lor, antrenorul Barcelonei, Luis Enrique, a avut el însuși schimburi grele de replici cu presa acreditată. La rândul său, Pique s-a apărat inclusiv cu argumentul că vrea să vorbească direct cu admiratorii Barcelonei, fără ca declarațiile să-i mai fie editate sau trunchiate de presa de casă a echipei Real Madrid.

Intensa activitate social media a lui Pique i-a pus pe jar și pe oficialii Barcelonei. Potrivit “Diario Sport” și “Diario AS”, conducerea clubului a avut o întrevedere cu agentul jucătorului, Arturo Canales, pe care l-au rugat să-l convingă pe fundașul central să-și mai modereze activitatea și tonul activității online. Șefii Barcelonei se tem ca “Periscoapele” lui Pique să nu dezvăluie cumva detalii delicate din activitatea clubului sau din viața celorlalți jucători ai echipei.

Viața în vestiarul vedetelor

“Intimizarea sportului”, un trend pe care îl anticipam la finele lui 2014 pentru un proiect special treizecizero.ro, este de-acum un fenomen planetar. În ultimul an, am intrat în vestiarele celor mai mari echipe ale lumii și în casele celor mai iubite staruri, l-am văzut pe Messi jucând-se cu ultima sa “achiziție”, un Ferarri de jucărie (răspuns ironic la zvonurile că și-ar fi cumpărat un scump model al constructorului italian), și am fost în vacanțele exotice ale lui Cristiano Ronaldo.

Conturile de Facebook, Twitter sau Instagram ale marilor vedete ale sportului au mai mulți fani decât marile publicații de profil. Pique are, de exemplu, peste 18 milioane de fani pe Facebook, în vreme ce marile cotidiene de sport din Spania de-abia dacă trec de 3 milioane. Iar Cristiano Ronaldo are 41,2 milioane de „followers” pe Twitter, în vreme ce un brand media global ca „Marca”, cu prezență pe trei continente, are de zece ori mai puțini!

Numai că “intimizarea sportului” schimbă radical regulile jocului din mai multe puncte de vedere. Rețelele sociale au creat o legătură directă între sportivi și sponsorii lor, pe de o parte, și public. O relație care frustrează tot mai mult cluburile, organizatorii de competiții și presa. O realitate care îi forțează pe toți să se reinventeze: pe sportivi să devină veritabili entertaineri, dar și să își asume responsabilități pe măsură, pe jurnaliști să iasă din sfera confortabilă a “scoop”-ului mărunt de presă, pe oficialii cluburilor să gestioneze o situație delicată sub raportul confidențialității, pe organizatorii de competiții să își protejeze drastic drepturile lor și ale propriilor sponsori, pe antrenori să-i poată ține concentrați pe jucători în contextul asaltului multimedia.

Cum va arăta sportul în era social media?

În spatele glumelor de Periscope ale lui Gerard Pique stă, de fapt, o realitate cât se poate de serioasă. Atât FC Barcelona, cât și La Liga sunt pe punctul de a reglementa activitatea social media a jucătorilor și a staff-ului acreditat în timpul activităților oficiale.

Președintele Ligii de fotbal spaniole, Javier Tebas, a admis deja că ia în calcul stabilirea unor norme de folosire a aplicațiilor social media și a făcut trimitere la ligile sportive nord-americane, NBA și NFL, care au astfel de reglementări încă din 2009. National Football League (NFL) și National Basketball Association (NBA) au decis, atunci, că e nevoie de reglementarea accesului sportivilor și oficialilor la rețelele sociale.

Între timp, s-au și aplicat amenzi și suspendări importante pentru încălcarea acestor regulamente, care prevăd restricționarea postărilor pe rețelele sociale din arealul de desfășurare a jocurilor cu câteva zeci de minute (peste o jumătate de oră) înaintea și după competițiile oficiale.

G.Pique

Încă mai stricte sunt normele social media care le vor fi aplicate sportivilor și oficialilor acreditați la Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro din vara acestui an. Comitetul Internațional Olimpic a desemnat o serie de zone ale Satului Olimpic și ale stadioanelor și sălilor de evenimente ca “No picture areas”, locuri în care fotografierea sau filmarea vor fi interzise. Postarea pe rețelele sociale a filmulețelor realizate în tipul competițiilor sau a evenimentelor oficiale este interzisă fără acordul CIO.

Sportivii pot posta pe bloguri sau pe paginile personale ale rețelelor sociale fotografii și texte doar în acord cu valorile etice ale olimpismului și doar la persoana întâi, în format de jurnal personal, fără a face analize sau comentarii care țin de meseria de jurnalist.

Folosirea aplicațiilor de live streaming (Periscope, Merkaat) este categoric interzisă în Satul Olimpic sau în cadrul evenimentelor sportive. De altfel, și UEFA a decis interzicerea folosirii Periscope de către fotbaliști pe durata Campionatului European de Fotbal din Franța.

“Piqueriscope”, cum numește Javier Tebas show-ul lui Pique, va lua o pauză între 10 iunie și 10 iulie, dar un nou sezon cu poante care mai de care se anunță din toamnă. Cine îl va putea cenzura pe unul dintre cei mai mari entertaineri din istoria fotbalului? Și, mai departe, cine și cum va putea opri interacțiunea directă a fanilor cu idolii lor?

Articole similare
Happening now
Recomandări
Texte bune. N-am vrea să le ratezi.