Crème de la crème: Sunt PSG și Manchester City principalele favorite din Liga Campionilor? Cu siguranță sunt principalele atracții
Philipp Lahm 28 septembrie 2021Pe malurile Senei din Paris, la cinci minute de Luvru, se află magazinul Samaritaine, într-o clădire renovată ultima dată la un cost de 750 de milioane de euro. Interiorul este lambrisat cu lemn, există o zonă VIP, iar oferta cuprinde mărci ca Dior, Gucci, Prada și Louis Vuitton. Pantofii costă 1.000 de euro. Sticlele de șampanie pot fi personalizate, parfumurile – afișate sub geamuri de sticlă – pot fi cumpărate pentru sume cu șase cifre. Afacerea cu produse de lux continuă să crească, chiar și în pandemie.
Pentru că Samaritaine atrage într-adevăr oamenii. Ei se plimbă și admiră exponatele precum admiră operele din Luvru. Oamenii vor să vadă magazinul Samaritaine tot așa cum vor să vadă Turnul Eiffel și catedrala Notre Dame.
Proprietarul Bernard Arnault, președintele grupului LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), unul dintre cei mai bogați oameni din lume – și cel mai bogat european, cu o avere estimată de Forbes la circa 180 de miliarde de dolari – a adunat în castelul său de basm toate mărcile nobile.
Într-un fel, afacerea Samaritaine seamănă cu echipa de fotbal de la Paris Saint-Germain: cei mai valoroși jucători de fotbal din lume se află sub un singur acoperiș acolo. În poartă este italianul Gianluigi Donnarumma, care a fost numit cel mai bun jucătorul de la EURO. Noul fundaș este Sergio Ramos, căpitanul și figura emblematică a lui Real Madrid pentru mai bine de un deceniu. Campionul european Marco Verratti, inima naționalei Italiei, conduce jocul. Iar linia de atac a lui PSG e cunoscută de fiecare copil din Tokyo, Delhi, Cape Town, Londra și Rio. Neymar și Kylian Mbappé nu sunt doar cei mai talentați atacanți din lume, ci și cei mai scumpi. Împreună au costat mai mult de 400 de milioane de euro – ca sume de transfer. Acum, Lionel Messi, de șase ori câștigător al Balonului de Aur, fostul demi-zeu al Barcelonei și unul dintre cei mai mari fotbaliști din toate timpurile poartă și el tricoul lui PSG.
Cei trei sunt printre cei mai renumiți jucători de fotbal ai planetei și împreună au mai mult de jumătate de miliard de adepți pe rețelele de socializare. Singurul care lipsește este Cristiano Ronaldo, dar asta chiar ar fi prea mult pentru orice antrenor.
De zece ani, PSG aparține familiei conducătoare din Qatar. Proprietarul, șeful de stat Tamim bin Hamad al-Thani, a investit mai mult de un miliard de euro în club. Țara sa, gazdp a următoarei Cupe Mondiale, finanțează fotbalul de mulți ani, atrăgând astfel atenția mondială.
În ultimii nouă ani, PSG a câștigat campionatul francez de șapte ori. Dar la Paris, ca și în alte orașe fotbalistice importante, liga națională nu mai este factorul decisiv. Clubul – fără o mare tradiție sau colecție de trofee – a urcat recent printre elitele europene. Angajează doar antrenori de renume, precum Carlo Ancelotti, Unai Emery, Laurent Blanc, Thomas Tuchel și, acum, Mauricio Pochettino.
Ei gândesc global la Paris. Și poate pentru prima dată în istoria Ligii Campionilor, al cărei sezon a început recent, PSG este considerată principala favorită. O victorie în UCL ar însemna și primul titlu internațional pentru un club francez din 1996 încoace. PSG a fost deja aproape în ultimii ani. Sezonul trecut a fost eliminată în semifinale, iar cu un an mai devreme a pierdut finala.
Așa că numărul de fani pe care PSG îi adună din întreaga lume crește constant. Tricourile se vând bine, criza Covid nu poate face prea multe stricăciuni la Paris, iar clubul este pe buzele tuturor. După Turnul Eiffel, Notre Dame și magazine luxoase ca Samaritaine, Parisul are un nou reper: o echipă de fotbal exorbitant de scumpă.
Clubul a devenit parte din cultura pop a Parisului, jucătorii sunt populari printre rapperii locali – videoclipurile lor ajung la zeci de milioane de vizualizări. Clubul PSG este, de asemenea, integrat în industria modei. Designerul Christelle Kocher a creat o cămașă PSG care a costat 3.000 de euro. Beyoncé, Leonardo di Caprio și Mick Jagger au fost văzuți purtând colecția ei. Este firesc pentru Paris, metropola modei și extravaganței.
Doar că fotbalul nu ține mereu cont de extravaganțele din afara gazonului. Dovadă, în prima rundă a Ligii Campionilor, Paris Saint-Germain n-a reușit să câștige la Bruges (1-1). Ba a fost chiar dominată, deși jucătorii campioanei Belgiei trebuie să se fi simțit ca turiștii în Samaritaine în duelul lor cu Neymar, Mbappé și Messi.
Ceilalți adversari ai lui PSG în grupe sunt RB Leipzig și Manchester City, alte două cluburi administrate de investitori a căror dezvoltare nu ar fi putut fi prevăzută acum zece ani. Fotbalul de top, după cum arată în special PSG, s-a schimbat. Cluburile urmăresc un nou model; identificarea cu fanii nu mai este atât de înrădăcinată local, dar interesul este global.
Când PSG va juca cu Manchester City (marți, ora 22.00), lumea întreagă le va urmări. Unii se vor uita după etichete, alții după „pietre prețioase“, ceilalți după contrastul stilurilor: PSG cu viteza ei fantastică, Man City cu posesia și controlul impus de Pep Guardiola. Însă jucătorii lui City și PSG vor căuta un singur lucru: să-și demonstreze că sunt, într-adevăr, principalii favoriți din Liga Campionilor. Să vedem.
**
Philipp Lahm, fostul căpitan al lui Bayern München și al naționalei Germaniei, câștigător al Ligii Campionilor în 2013 și campion mondial în 2014, este acum director de turneu pentru Campionatul European din 2024. Rubrica lui – „Perspectiva unui fotbalist” – o să apară regulat pe Lead. Materialele sunt produse în colaborare cu Oliver Fritsch de la Zeit Online și vor fi publicate în mai multe țări europene.
Lead se alătură astfel publicațiilor europene în care apar textele lui Philipp Lahm, printre care se numără The Guardian, La Repubblica sau Zeit Online.
-
„One in a million” | Mulțumim, Helmuth Duckadam!
acum 3 săptămâni