Prieteni, nici nu se putea altfel. Echipa asta a Statelor Unite a fost prea bună, prea motivată, prea concentrată pe misiunea ei – victoria. Iar acest al patrulea titlu mondial – din doar opt ediții ale Cupei Mondiale feminine – pe care reprezentantele SUA l-au obținut duminică, un 2-0 în fața Olandei (goluri înscrise de veterana Megan Rapinoe, din penalty, și de tânăra Rose Ravelle dintr-o frumoasă acțiune individuală), are o însemnătate aparte. La Lyon, în fața unui stadion plin și gălăgios, cea mai urmărită ediție a Campionatul Mondial feminin a primit un final frumos, dar ecoul acestui succes depășește liniile de demarcație ale terenului.
De fapt, întreagul turneu a fost promovat și s-a consumat în jurul luptei pentru eliminarea granițelor: de ajuns cu fotbalul băieților vs fotbalul fetelor, fotbalul este fotbal, îl poate juca oricine, oricând și oriunde. Asta a fost una dintre liniile principale ale unui turneu dominat de Rapinoe, Morgan, Lavelle, Naeher și colegele lor. Iar victoria lor va da și mai mare greutate sloganului OneNation, OneTeam, o declarație prin care naționala SUA a reușit să-și câștige popularitatea și acasă, unde multe dintre jucătoarele echipei sunt privite nu doar ca sportive, ci și ca activiste pentru egalitatea de șanse și incluziune socială.
Tocmai de-asta, victoria lor de la Lyon depășește însemnătatea performanței sportive. În aceeași linie, popularitatea de care s-a bucurat acest Mondial din Franța e o victorie nu doar pentru fotbalul feminin, ci pentru sportul feminin în general.
Congratulations to the #USWNT on their 4th World Cup win! These athletes have brought more attention, support, & pride to women’s sport than perhaps any other team in history. It is long past time to pay them what they rightly deserve. 🇺🇸🏆🏆🏆🏆 #USAvNED #WorldCupfinal #EqualPay
— Billie Jean King (@BillieJeanKing) July 7, 2019
So proud of you, Team USA—you inspire us all! #OneNationOneTeam https://t.co/YEHzyqOwZa
— Michelle Obama (@MichelleObama) July 7, 2019
De partea cealaltă, Olanda s-a aflat la abia la a doua prezență la un campionat mondial. Însă și povestea Olandei – campioană europeană – nu e una a succesului imediat, ci rezultatul unui plan pe termen lung, eforturi inițiate de Vera Pauw. Pauw, fostă antrenoare a naționalelor feminine ale Olandei, Scoției, Rusiei și Africii de Sud, a convins federația olandeză să implementeze în 1996 o ligă mixtă, care le-a permis fetelor să joace cu băieții până la 19 ani. Abia în 2007 a fost creată și o ligă feminină, iar azi fotbalul feminin e sportul care se dezvoltă cel mai rapid în Olanda.
Ce urmează
La conferința de presă dinaintea finlalei, Megan Rapinoe a transmis un nou mesaj important legat de cum poate fi susținut impactul acestui turneu în viitor, pentru a crește și mai mult fotbalul feminin: „Money, money, money. Investiții de la FIFA, de la Federații, de la sponsori, de la televiziunile care au drept de transmisie. Nu bani aruncați fără sens, ci investiți în infrastructură, în programe de training, în academii, în programe de antrenorat pentru femei. Trebuie să pariem pe viitor. Cred că fotbalul feminin a demonstrat, an după an, campionat mondial după campionat mondial, că merităm investițiile; performanța și calitatea sunt acolo, pe teren, și avem nevoie ca și partea de business să fie aliniată la pașii pe care-i facem pe teren. Dacă te uiți la Federațiile din Europa sau din lume care au investit în echipele lor, e cea mai clară corelație pe care o poți vedea între investiții și nivelul de joc și de succes pe care îl au echipele.”
Întrebată și ea de impactul pe care speră să-l aibă turneul acasă, antrenoarea echipei Statelor Unite, Jill Ellis, a spus că „efectul pe care ți-l dorești acasă, dincolo de investiții, e ca mai mulți copii să-și dorească să iasă afară și să joace acest sport frumos, asta e fundația pe care construiești. Speranța mea, cum a zis și Megan, e ca mai multă lume să ni se alăture, sponsori care să vadă valoarea și marketabilitatea, și mai mulți copii care să lovească mingea. Ar fi cel mai mare cadou pe care îl putem oferi țării noastre.”
Unii sponsori au răspuns deja chemării, alții o vor face probabil în cele ce urmează.
The @USWNT has won their 4th World Cup.
Here's Nike's spot celebrating the victory. #USAvNED pic.twitter.com/LORBO7YuiM
— Front Office Sports (@frntofficesport) July 7, 2019
La fel de important, federațiile de fotbal și marile cluburi europene încep să privească mai serios fotbalul feminin, iar deciziile luate recent în România vin să confirme aceste tendințe.
În final, am vrea să ne amintim de discursul Martei, căci nimic nu e mai important în dezvoltarea fotbalului feminin decât pasiunea, încăpățânarea și puterea fetelor care vin din urmă.
„Puterea nu vine din victorii. Îți extragi forța din luptă, din trudă. Când dai de greu și refuzi să te predai, atunci devii mai puternic“, a spus recent cea mai bună marcatoare din istoria Cupei Mondiale (17 goluri, cu unul mai mult decât Miroslav Klose, cu două mai mult decât brazilianul Ronaldo).
„E vorba despre a vrea mai mult de la tine. Despre a te antrena mai mult. Despre a te îngriji mai bine. E despre a fi gata să joci și cele 30 de minute de prelungiri. Asta le cer fetelor (care vin din urmă). Pentru că nu vom avea o Formiga mereu. Nu vom avea o Marta mereu. Nu vom avea o Cristiane. Fotbalul feminin are nevoie de voi pentru a supraviețui. Gândiți-vă la asta. Prețuiți-l mai mult. Plângeți la început, pentru a putea zâmbi la final.”
-
„One in a million” | Mulțumim, Helmuth Duckadam!
acum 2 săptămâni